Zákonné informácie pre klienta a potenciálneho klienta pred uzatvorením zmluvy o poskytnutí finančnej služby

poskytované v súlade s ust. § 33 zákona č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o FS“)

Identifikácia finančného agenta

Finančným agentom vykonávajúcim finančné sprostredkovanie v zmysle Zákona o FS je obchodná spoločnosť PROSIGHT Slovensko a.s., so sídlom: Kavečianska cesta 1A/3637, 040 01 Košice, IČO: 46 175 415, zapísaná v Obchodnom registri Mestského súdu Košice, oddiel Sa, vložka číslo 1609/V, zapísaná vo všetkých sektoroch v registri finančných agentov pod registračným číslom 141202 podľa zoznamu finančných agentov vedenom NBS, ktorá vykonáva finančné sprostredkovanie ako samostatný finančný agent (ďalej len „SFA“) alebo finančný agent, vykonávajúci finančné sprostredkovanie na základe písomnej zmluvy so SFA; zápis podriadeného finančného agenta (ďalej len „PFA“) a samostatného finančného agenta v registri NBS je možné overiť prostredníctvom stránky https://regfap.nbs.sk/search.php.

Informácia k spracúvaniu osobných údajov

Finančný agent a spoločnosť PROSIGHT Slovensko a.s. týmto informuje klienta, že pri poskytovaní finančných služieb dochádza k spracúvaniu osobných údajov klienta v ich informačných systémoch. Pri spracúvaní osobných údajov klienta vystupuje finančný agent a spoločnosť PROSIGHT Slovensko a.s. v pozícii prevádzkovateľa. V súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov (GDPR) a zákonom č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov, sú osobné údaje klienta spracúvané na právnom základe podľa čl. 6 písm. b) GDPR – spracúvanie je nevyhnutné na plnenie zmluvy a na právnom základe podľa čl. 6 písm. c) – spracúvanie je nevyhnutné na splnenie zákonnej povinnosti prevádzkovateľa uloženej mu zákonom o FS a zároveň na právnom základe podľa čl. 6 písm. f) – spracúvanie je nevyhnutné na účely oprávnených záujmov prevádzkovateľa.

Účelom spracúvania osobných údajov je výkon finančného sprostredkovania, pričom ďalšie účely vymedzuje ust. § 31 zákona č. 186/2009 Z. z. o  finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“). Osobné údaje klienta sa sprístupňujú tretím osobám len v súvislosti s plnením zákonných a zmluvných povinností finančného agenta a spoločnosti PROSIGHT Slovensko a.s., kategóriou príjemcov sú finančné inštitúcie. Doba spracúvania a uchovávania údajov je určená dobou poskytovania služieb finančného sprostredkovania a nevyhnutnosťou plniť ďalšie povinnosti podľa zákona. Finančný agent a spoločnosť PROSIGHT Slovensko a.s. sú povinní uchovávať osobné údaje klienta najmenej počas desiatich rokov od začiatku platnosti zmluvy o poskytnutí finančnej služby.

Finančný agent a spoločnosť PROSIGHT Slovensko a.s. týmto informujú klienta o jeho práve požadovať od prevádzkovateľa prístup k osobným údajom týkajúcich sa klienta, o práve na ich opravu alebo vymazanie alebo obmedzenie spracúvania, alebo práve namietať proti spracúvaniu a práve na prenosnosť údajov. V prípade nárokovania práv, klient môže kontaktovať priamo finančného agenta alebo spoločnosť PROSIGHT Slovensko a.s. na tel. č.: +421908300650, e-mail: privacy@prosight.sk, prípadne zodpovednú osobu pre spracúvanie osobných údajov, ktorou je spoločnosť Vojčík & Privacy s.r.o., so sídlom: Rázusova 13, 040 01 Košice, IČO: 36 827 410, tel.: +421556230111, e-mail: privacy@vojcik.eu. V prípade, že klient má podozrenie, že spracúvanie nie je oprávnené, má možnosť podať sťažnosť Úradu na ochranu osobných údajov.

Finančné inštitúcie a majetkové prepojenie

PROSIGHT Slovensko a.s. ako samostatný finančný agent spolupracuje s viacerými finančnými inštitúciami na základe písomných nevýhradných zmlúv. Samostatný finančný agent má uzatvorené zmluvy o finančnom sprostredkovaní s nasledovnými finančnými inštitúciami:

pre sektor poistenie a zaistenie: Allianz – Slovenská poisťovňa, a.s., AXA ASSISTANCE CZ, s.r.o., organizačná zložka BRATISLAVA, ČSOB Poisťovňa, a.s., Euler Hermes SA, pobočka poisťovne z iného členského štátu, Generali Poisťovňa, pobočka poisťovne z iného členského štátu, KOMUNÁLNA poisťovňa, a. s. Vienna Insurance Group, KOOPERATIVA poisťovňa, a.s. Vienna Insurance Group, Pillow pojišťovna, a. s., NN Životná poisťovňa, a.s., Union poisťovňa, a. s., UNIQA pojišťovna, a.s., pobočka poisťovne z iného členského štátu, Wüstenrot poisťovňa, a. s., YOUPLUS Životná poisťovňa, pobočka poisťovne z iného členského štátu,

pre sektor kapitálového trhu: Conseq Investment Management, a.s., Crestbridge Management Company S.A., European Investment Centre, o.c.p., a.s., Finax, o.c.p., a.s., IAD Investments, správ. spol., a.s., PROXENTA Finance, o.c.p., a.s., UNIQA investiční společnost, a.s., organizačná zložka Slovensko,

pre sektor starobného dôchodkového sporenia a pre sektor doplnkového dôchodkového sporenia: Doplnková dôchodková spoločnosť Tatra banky, a.s., KOOPERATIVA, d.s.s., a.s., NN Tatry – Sympatia, d.d.s., NN dôchodková správcovská spoločnosť, a.s., UNIQA d.d.s., a.s., UNIQA d.s.s., a.s., VÚB Generali dôchodková správcovská spoločnosť, a.s.,

pre sektor prijímanie vkladov a sektor poskytovania úverov, úverov na bývanie a spotrebiteľských úverov: 365.bank, a.s., Československá obchodná banka, a.s., COFIDIS SA, Colonnade Insurance S.A., ČSOB Leasing, a.s., ČSOB stavebná sporiteľňa, a. s., mBank S.A., pobočka zahraničnej banky, Prima banka Slovensko, a.s., Prvá stavebná sporiteľňa, a. s., Slovenská sporiteľňa, a.s., Tatra banka, a. s., Tatra-Leasing, s.r.o., UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s., pobočka zahraničnej banky, Všeobecná úverová banka, a.s., Wüstenrot stavebná sporiteľňa, a.s..

PROSIGHT Slovensko a.s ani finančný agent nemajú kvalifikovanú účasť na základnom imaní alebo hlasovacích právach žiadnej finančnej inštitúcie, s ktorou má PROSIGHT Slovensko a.s. uzavretú zmluvu o sprostredkovaní.

Žiadna finančná inštitúcia, s ktorou má PROSIGHT Slovensko a.s. uzavretú zmluvu o sprostredkovaní a ani osoby ovládajúce tieto finančné inštitúcie, nemajú kvalifikovanú účasť na základnom imaní alebo hlasovacích právach spoločnosti PROSIGHT Slovensko a.s. a/alebo na finančnom agentovi. Zároveň spoločnosť PROSIGHT Slovensko a.s. nemá kvalifikovanú účasť na základnom imaní alebo hlasovacích právach finančného agenta.

Postup pri podávaní sťažností

Sťažnosť môže klient podať osobne, prostredníctvom pošty alebo kuriérskej služby priamo v sídle spoločnosti PROSIGHT Slovensko a.s., v ktorejkoľvek pobočke spoločnosti PROSIGHT Slovensko a.s. (ak je zriadená), alebo prostredníctvom elektronickej pošty na adresu info@prosight.sk. Vo svojej sťažnosti klient špecifikuje službu, ktorej sa sťažnosť týka, popíše dôvody sťažnosti a predloží doklady zdôvodňujúce sťažnosť. Pri neúplných informáciách a dokladoch potrebných pre správne posúdenie sťažnosti je možné od klienta vyžiadať ich doplnenie. Lehota na vybavenie sťažnosti je 30 dní odo dňa doručenia sťažnosti, pričom v tej istej lehote je spoločnosť PROSIGHT Slovensko a.s. povinná písomne upovedomiť klienta o spôsobe vybavenia jeho sťažnosti. V prípadoch sťažností náročných na prešetrenie môže spoločnosť PROSIGHT Slovensko a.s. predĺžiť lehotu na jej vybavenie o ďalších 30 dní o čom je spoločnosť PROSIGHT Slovensko a.s. povinná písomne upovedomiť klienta.

Osobitnými predpismi upravujúcimi mimosúdne vyrovnanie sporov vyplývajúcich z finančného sprostredkovania sa rozumejú zákon č. 244/2002 Z.z. o rozhodcovskom konaní v znení neskorších predpisov a zákon č. 420/2004 Z.z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Sektor kapitálový trh

Právne následky uzatvorenia zmluvy o poskytovaní finančnej služby

PROSIGHT Slovensko a.s. ako samostatný finančný agent s Klientom uzatvára pred poskytnutím investičnej služby Zmluvu obsahujúcu vymedzenie poskytovaných investičných služieb a práv a povinností pri ich poskytovaní, pričom jej právne následky sú definované v samotnej zmluve o poskytnutí finančnej služby, ako aj v osobitných dojednaniach a v obchodných podmienkach finančnej inštitúcie, ktoré predstavujú súčasť zmluvy o poskytnutí finančnej služby a definujú základné vzájomné práva a povinnosti medzi finančnou inštitúciou a klientom. Primárnym právnym následkom zmluvy je povinnosť klienta poskytnúť finančné prostriedky finančnej inštitúcii a jeho právo podieľať sa na výnosoch z poskytnutej finančnej služby. Špecifikácia jednotlivých typov produktov v sektore kapitálového trhu závisí od ich vhodnosti alebo primeranosti pre klienta, pričom pre sektor kapitálového trhu ide o finančné nástroje definované v oddiele C, prílohy 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/65/EÚ o trhoch s finančnými nástrojmi (MiFID II) a ide najmä o prevoditeľné cenné papiere a podiely v podnikoch kolektívneho investovania.

Uzatvorením zmluvy o poskytnutí finančnej služby medzi finančnou inštitúciou a klientom prostredníctvom sprostredkovateľskej činnosti finančného agenta vznikajú finančnej inštitúcii a klientovi vzájomné práva a povinnosti, ktoré sú povinní v súlade so zmluvou o poskytnutí finančnej služby a všeobecne záväznými právnymi predpismi dodržiavať. Nesplnenie akýchkoľvek záväzkov vyplývajúcich z uzavretej zmluvy, jej porušenie alebo jej predčasné ukončenie môže mať spravidla za následok vznik sankcie, zmenu podmienok poskytovania finančnej služby, stratu nároku na dohodnuté plnenie alebo zánik zmluvy o poskytnutí finančnej služby. Ak to obchodné podmienky, prípadne účinné právne predpisy dovoľujú, môžu sa zmluvné strany v priebehu trvania zmluvného vzťahu dohodnúť na zmene zmluvných podmienok. Jednostranná úprava zmluvných podmienok nie je možná. Na uzatvorenie zmluvy nemá klient právny nárok. Každá zmluva podlieha individuálnemu schvaľovaniu finančnou inštitúciou a na poskytnutie finančnej služby musí klient spĺňať individuálne kritériá stanovené finančnou inštitúciou.

Ďalšie dôležité informácie týkajúce sa zmluvy o poskytnutí finančnej služby

Investície do majetkových účastí vo fondoch kolektívneho investovania podliehajú rizikám vyplývajúcim z vývoja na kapitálových trhoch a návratnosť investície nie je zaručená. Historické výkonnosti majetkových účastí vo fondoch kolektívneho investovania (podielových fondoch) v minulosti nie sú ukazovateľom budúcej výkonnosti. Minulé výnosy nie sú zárukou budúcich výnosov; investícia môže nielen nepriniesť výnosy, ale aj stratiť svoju základnú hodnotu; predpokladaná výnosnosť cenného papiera je len odhadom, založená na skúsenostiach, minulom výnose, porovnaním s podobnými cennými papiermi, na analýze podkladového aktíva, alebo na predpovediach, vyplývajúcich z poznania ekonomiky; predpoklad nie je nikdy garantovaným výnosom; garantovaný výnos alebo záruku, že investícia nebude stratová, môžu poskytnúť len produkty, ktoré to majú v zmluve jednoznačne uvedené spolu so spôsobom a mierou garancie; predčasný výber peňazí z osobného účtu sa riadi príslušným dávkovým plánom a môže byť zaťažený poplatkom v zmysle aktuálneho sadzobníka; ak príspevky účastníka boli daňovo zvýhodnené a účastník nedodržal podmienky na daňové zvýhodnenie, je povinný dodaniť takto zvýhodnené príspevky. Investičné poradenstvo sa poskytuje na závislom základe a je založené na širšej analýze rôznych druhov finančných nástrojov, pričom rozsah finančných nástrojov je obmedzený na finančné nástroje, ktoré je spoločnosť oprávnená distribuovať na základe zmlúv o výkone finančného sprostredkovania v sektore kapitálového trhu. Klientovi sa neposkytne pravidelné posúdenie vhodnosti finančných nástrojov odporúčaných finančným agentom.

Spôsob a systém ochrany pred zlyhaním finančnej inštitúcie v sektore kapitálový trh

Systém ochrany pred zlyhaním finančnej inštitúcie je zabezpečený prostredníctvom dohľadu Národnej banky Slovenska a iných súvisiacich mechanizmov. Cieľom dohľadu nad finančným trhom je prispievať k stabilite finančného trhu ako celku, ako aj k bezpečnému a zdravému fungovaniu finančného trhu, ochrany klientov a rešpektovania pravidiel hospodárskej súťaže. Ochrana investora pri obchodovaní s finančnými nástrojmi pred zlyhaním finančnej inštitúcie sa spravuje ustanoveniami zákona č. 566/2001 Z.z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Za týmto účelom je zo zákona zriadený Garančný fond investícií – právnická osoba zriadená zákonom, ktorý poskytuje náhrady v prípade nedostupnosti majetku klienta. Pred stratami z investovania pri operáciách na finančných trhoch nie je klient chránený. S každou investíciou je spojené riziko a doterajšie výnosy nie sú zárukou budúcich výnosov.

Náklady na finančné sprostredkovanie

Informácie o nákladoch na finančné sprostredkovanie v sektore kapitálového trhu, ktoré majú byť klientovi poskytnuté sú uvedené v príslušnej dokumentácii, najmä v zmluve alebo dohode uzavretej medzi klientom a finančným agentom, v obchodných podmienkach, štatútoch, cenníkoch, predajných prospektoch, v rámci kľúčových informácií pre investora (KID alebo PRIIPS KID), v inom dokumente obsahujúcom informácie pre klienta alebo na príslušnej webovej adrese finančnej inštitúcie.

Finančný agent prijíma odmenu od klienta za poskytnuté investičné služby v prípade, že tak ustanovuje zmluva alebo osobitná dohoda medzi klientom a finančným agentom. Výška samotnej odmeny alebo spôsob určenia výšky odmeny za poskytnutie investičnej služby je dohodnutý medzi finančným agentom a klientom v zmluvnej dokumentácii s klientom alebo v inej osobitnej dohode medzi klientom a finančným agentom.

Za poskytovanie investičných služieb môže finančný agent od finančných inštitúcií poberať aj stimuly za splnenia podmienok stanovených príslušnými právnymi predpismi. Finančný agent taktiež vypláca odmenu za sprostredkovanie svojej spolupracujúcej podriadenej sieti. Klient bol taktiež v plnej miere poučený o tom, že podľa príslušných právnych predpisov je oprávnený požadovať od agenta podriadenej siete informáciu o výške odmeny.

Sektor poskytovania úverov, úverov na bývanie a spotrebiteľských úverov

Právne následky uzatvorenia zmluvy o poskytovaní finančnej služby v sektore poskytovania úverov, úverov na bývanie a spotrebiteľských úverov

Podmienky sprostredkúvaného úverového produktu a právne následky uzavretia zmluvy o úvere sú definované ustanoveniami Občianskeho zákonníka, zmluvou o úvere, ktorou sa daný produkt dojednáva a úverových podmienok a ďalších dokumentov, na ktoré sa táto zmluva o úvere odvoláva. Právnym následkom uzavretia zmluvy o úvere je pre klienta nárok na poskytnutie úveru za podmienok uvedených v zmluve o úvere a zároveň povinnosť splatiť veriteľovi úver vo výške a za podmienok dohodnutých v zmluve o úvere.

Ďalšie dôležité informácie týkajúce sa zmluvy o poskytnutí finančnej služby v sektore poskytovania úverov, úverov na bývanie a spotrebiteľských úverov

Podľa § 716 a § 717 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov zmluvou o vkladovom účte sa zaväzuje banka zriadiť tento účet pre jeho majiteľa v určitej mene a platiť z peňažných prostriedkov na účte úroky a majiteľ účtu sa zaväzuje vložiť na účet peňažné prostriedky a prenechať ich využitie banke. Na uzavretie zmluvy sa vyžaduje písomná forma. Ak to určuje zmluva, nie je majiteľ účtu oprávnený nakladať s peňažnými prostriedkami na účte pred uplynutím doby, na ktorú sa vklad zriaďuje.

Podľa § 708 až 712 Obchodného zákonníka zmluvou o bežnom účte sa zaväzuje banka zriadiť od určitej doby na určitú menu bežný účet pre jeho majiteľa. Na uzavretie zmluvy sa vyžaduje písomná forma. Banka je povinná prijímať na bežný účet v mene, na ktorú znie, peňažné vklady alebo platby uskutočnené v prospech majiteľa účtu a z peňažných prostriedkov na bežnom účte podľa písomného príkazu majiteľa účtu alebo pri splnení podmienok určených v zmluve vyplatiť mu požadovanú sumu alebo uskutočniť v jeho mene platby ním určeným osobám. Banka je povinná prijímať platby na bežný účet, vykonávať platby z bežného účtu a vykonávať zúčtovanie uskutočnených platieb v súlade so zmluvou o bežnom účte a v lehotách a za ďalších zákonom ustanovených podmienok pre poskytovanie platobných služieb. Za vykonanie platieb je banka oprávnená požadovať úhradu nákladov s tým spojených a použiť na ich započítanie peňažné prostriedky na účte.

Podľa zákona č. 90/2016 Z. z. o úveroch na bývanie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa úverom na bývanie rozumie dočasné poskytnutie peňažných prostriedkov klientovi ako spotrebiteľovi na základe zmluvy o úvere na bývanie vo forme odloženej platby, pôžičky, úveru alebo obdobnej finančnej pomoci, ktorá a) je zabezpečená záložným právom k nehnuteľnosti, bytu alebo nebytovému priestoru (ďalej len “nehnuteľnosť”), a to aj rozostavanej, alebo ktorá je zabezpečená iným právom týkajúcim sa takej nehnuteľnosti, b) je účelovo určená k nadobudnutiu vlastníckeho práva k nehnuteľnosti určenej na bývanie, a to na základe nadobudnutia alebo zachovania vlastníckeho práva k pozemku alebo k existujúcej nehnuteľnosti určenej na bývanie, výstavby nehnuteľnosti určenej na bývanie, bez ohľadu na predmet záložného práva alebo iného zabezpečujúceho práva, alebo c) je účelovo určená na vyplatenie úveru uvedeného vyššie v písmenách a) a b) alebo vyplatenie úverov uvedeného v nasledujúcej vete. Úverom na bývanie sú aj hypotekárny úver poskytovaný spotrebiteľovi a niektoré stavebné úvery a iné úvery podľa osobitných právnych predpisov. Zmluvou o úvere na bývanie sa veriteľ zaväzuje poskytnúť klientovi ako spotrebiteľovi úver na bývanie a klient sa zaväzuje poskytnuté peňažné prostriedky vrátiť a zaplatiť celkové náklady spojené s poskytnutým úverom.

Podľa zákona č. 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch a pôžičkách pre spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa prostredníctvom spotrebiteľského úveru dočasne poskytujú peňažné prostriedky na základe zmluvy o spotrebiteľskom úvere vo forme pôžičky, úveru, odloženej platby alebo obdobnej finančnej pomoci poskytnutej veriteľom spotrebiteľovi. Spotrebiteľský úver možno poskytnúť len bezhotovostným prevodom finančných prostriedkov na platobný účet spotrebiteľa alebo na účet stavebného sporiteľa, poštovým poukazom, ktorého adresátom je spotrebiteľ alebo platobným prostriedkom vydaným na meno spotrebiteľa.

RIZIKÁ, O KTORÝCH BOL KLIENT INFORMOVANÝ: v prípade predčasného výberu peňazí z viazaného vkladu môže byť tento výber spoplatnený v zmysle aktuálneho sadzobníka; výber peňazí počas doby viazanosti nemusí finančná inštitúcia umožniť; v jednom kalendárnom roku nesmie stavebný sporiteľ požadovať štátnu prémiu z viac ako jednej zmluvy stavebného sporenia; v prípade ak požiada u viacerých zmlúv stavebného sporenia o štátnu prémiu, sporiteľ stráca nárok na štátnu prémiu v kalendárnom roku, v ktorom táto situácia nastala; pri výbere peňazí zo stavebného sporenia vrátane štátnej prémie pred 6. rokom jeho vzniku je povinný stavebný sporiteľ zdokladovať účelové vynaloženie finančných prostriedkov, inak prichádza o štátnu prémiu; v prípade ak dlžník/ručiteľ bude v omeškaní so splátkou, môže dôjsť k mimoriadnej splatnosti úveru/pôžičky; nesplácanie úveru/pôžičky načas môže mať za následok zápis do úverového registra, následne môže mať dlžník v budúcnosti problém pri žiadaní o následný úver/pôžičku; v prípade ak žiadateľ / spolužiadateľ si nebude včas plniť svoje záväzky plynúce z uzatvorenej zmluvy o úvere / pôžičke, prechádzajú tieto záväzky na ručiteľa; predčasné splatenie celého úveru, resp. jeho časti, môže byť spoplatnené (podľa sadzobníka poplatkov).

Spôsob a systém ochrany pred zlyhaním finančnej inštitúcie pre sektor poskytovania úverov, úverov na bývanie a spotrebiteľských úverov

Systém ochrany pred zlyhaním finančnej inštitúcie je zabezpečený prostredníctvom dohľadu Národnej banky Slovenska. Pri zlyhaní úverovej inštitúcie ostávajú záväzky klienta platné až do uplynutia premlčacej lehoty. Pri zlyhaní úverovej inštitúcie môže prísť k postúpeniu záväzkov dlžníka voči veriteľovi inej úverovej inštitúcii, voči ktorej bude dlžník povinný naďalej plniť svoje záväzky zo zmluvy, pričom túto zmenu treba dlžníkovi oznámiť písomne.

Náklady na finančné sprostredkovanie v sektore poskytovania úverov, úverov na bývanie a spotrebiteľských úverov

Finančný agent poberá od finančnej inštitúcie peňažnú a nepeňažnú odmenu. Podriadený finančný agent má za vykonávanie finančného sprostredkovania právo na odmenu, pričom ide o peňažnú a nepeňažnú výhodu, od spoločnosti PROSIGHT Slovensko a.s., a to v zmysle zmluvy o finančnom sprostredkovaní, príp. jej právne záväzných príloh. Klient vyhlasuje, že bol oboznámený o existencii a povahe tejto odmeny, na ktorú má finančný agent nárok a zároveň berie na vedomie, že nakoľko výška peňažného plnenia alebo nepeňažného plnenia nie je známa v čase oznámenia, finančný agent informuje klienta, že skutočná výška peňažného alebo nepeňažného plnenia bude uvedená v neskoršom štádiu v rozsahu informácii uvedených vo formulári “ESIS”.

Sektor DDS a SDS

Právne následky uzatvorenia zmluvy o poskytovaní finančnej služby

Sektor SDS

Právnym následkom uzatvorenia zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení je vznik práv a povinností zmluvných strán upravených právnymi predpismi platnými a účinnými na území Slovenskej republiky a uvedených v zmluve o starobnom dôchodkovom sporení, a to predovšetkým vznik účasti sporiteľa na starobnom dôchodkovom sporení. Starobné dôchodkové sporenie je upravené osobitne ustanoveniami zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení. Účelom starobného dôchodkového sporenia je spolu so starobným poistením podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení zabezpečiť sporiteľovi príjem v starobe, prípadne pozostalým v prípade jeho smrti. Vstup do starobného dôchodkového sporenia, druhý pilier, nie je spojený s ďalšími dodatočnými nákladmi pre sporiteľa, pretože príspevky na starobné dôchodkové sporenie sú uhrádzané z poistného na povinné starobné poistenie sporiteľa. Sociálna poisťovňa po zaregistrovaní zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení prevádza príslušnú časť poistného na osobný dôchodkový účet sporiteľa vo finančnej inštitúcii – dôchodkovej správcovskej spoločnosti.

Sektor DDS

Právnym následkom uzatvorenia zmluvy o doplnkovom dôchodkovom sporení je vznik práv a povinností zmluvných strán upravených zákonom č. 650/2004 Z. z., Občianskym zákonníkom a súvisiacimi právnymi predpismi platnými a účinnými na území Slovenskej republiky a uvedených v zmluve o starobnom dôchodkovom sporení, a to predovšetkým vznik účasti sporiteľa na doplnkovom dôchodkovom sporení. Uzatvorením zmluvy o doplnkovom dôchodkovom sporení vznikne klientovi povinnosť platiť príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie a oprávnenie na plnenie v prípade, ak k dôjde k splneniu podmienok zo strany klienta. Doplnkovej dôchodkovej spoločnosti vznikne právo na príspevky a oprávnenie nakladať s vloženými finančnými prostriedkami v zmysle zákona.

Ďalšie dôležité informácie týkajúce sa zmluvy o poskytnutí finančnej služby

Podľa § 57 ods. 2 zákona č. 650/2004 Z.z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o doplnkovom dôchodko vom sporení“) sa v účastníckej zmluve doplnková dôchodková spoločnosť zaväzuje umožniť účastníkovi platiť príspevky za podmienok dohodnutých v tejto zmluve a zaväzuje sa účastníkovi vyplácať dávky alebo previesť majetok zodpovedajúci aktuálnej hodnote osobného účtu účastníka do poisťovne, ak si účastník zvolil vyplácanie doživotného doplnkového starobného dôchodku alebo doživotného doplnkového výsluhového dôchodku. Uzatvorením zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení v zmysle § 64 a nasl. zákona č. 43/2004 Z.z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o starobnom dôchodkovom sporení“) sa klient ako sporiteľ zaväzuje, že bude sporiť na starobné dôchodkové sporenie na jeden alebo dva ním určené osobné dôchodkové účty v dôchodkových fondoch určených sporiteľom v určenom pomere a dôchodková správcovská spoločnosť sa zaväzuje, že bude evidovať dôchodkové jednotky sporiteľa v dôchodkovom fonde, viesť jeden alebo dva osobné dôchodkové účty sporiteľa, vykonávať správu dôchodkových fondov a plniť ostatné povinnosti vyplývajúce zo zákona o starobnom dôchodkovom sporení.

RIZIKÁ, O KTORÝCH BOL KLIENT INFORMOVANÝ: minulé výnosy nie sú zárukou budúcich výnosov; investícia môže nielen nepriniesť výnosy, ale aj stratiť svoju základnú hodnotu; predpokladaná výnosnosť cenného papiera je len odhadom, založená na skúsenostiach, minulom výnose, porovnaním s podobnými cennými papiermi, na analýze podkladového aktíva, alebo na predpovediach, vyplývajúcich z poznania ekonomiky; predpoklad nie je nikdy garantovaným výnosom; garantovaný výnos alebo záruku, že investícia nebude stratová, môžu poskytnúť len produkty, ktoré to majú v zmluve jednoznačne uvedené spolu so spôsobom a mierou garancie; predčasný výber peňazí z osobného účtu sa riadi príslušným dávkovým plánom a môže byť zaťažený poplatkom v zmysle aktuálneho sadzobníka; ak príspevky účastníka boli daňovo zvýhodnené a účastník nedodržal podmienky na daňové zvýhodnenie, je povinný dodaniť takto zvýhodnené príspevky.

Spôsob a systém ochrany pred zlyhaním finančnej inštitúcie

Systém ochrany pred zlyhaním finančnej inštitúcie je zabezpečený prostredníctvom dohľadu Národnej banky Slovenska a iných súvisiacich mechanizmov. Cieľom dohľadu nad finančným trhom je prispievať k stabilite finančného trhu ako celku, ako aj k bezpečnému a zdravému fungovaniu finančného trhu, ochrany klientov a rešpektovania pravidiel hospodárskej súťaže. Takto rizikovo orientovaný dohľad zameraný na analýzu a vyhodnocovanie kvalitatívnych ukazovateľov dohliadaných subjektov, medzi ktoré napr. patrí splnenie kapitálových požiadaviek, vyššia kvalita ohodno- covania rizík, efektívna alokácia kapitálu, je vykonávaný. Základným inštitútom ochrany pred zlyhaním poisťovne sú hlavne povinná tvorba technických rezerv v dostatočnej výške, povinnosť mať vytvorený efektívny systém riadenia rizík, systém zaistenia a povinnosť pravidelne informovať NBS o finančnej situácii poisťovne.

Náklady na finančné sprostredkovanie

Finančný agent má za vykonávanie finančného sprostredkovania právo na odmenu, pričom ide o peňažnú výhodu od spoločnosti PROSIGHT Slovensko a.s., a to v zmysle zmluvy o finančnom sprostredkovaní, príp. jej právne záväzných príloh. Klient svojim podpisom vyhlasuje, že bol oboznámený o existencii a povahe tejto odmeny, na ktorú má finančný agent nárok a zároveň berie na vedomie, že je v zmysle zákona č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve oprávnený požadovať od finančného agenta oznámenie výšky odmeny podľa predchádzajúcej vety, a to jednoznačným, vyčerpávajúcim, presným a zrozumiteľným spôsobom.

Sektor poistenie a zaistenie

Právne následky uzatvorenia zmluvy o poskytovaní finančnej služby v sektore poistenia a zaistenia

Právne následky uzavretia poistnej zmluvy a podmienky sprostredkúvaného poistného produktu sú definované ustanoveniami Občianskeho zákonníka, poistnej zmluvy, ktorou sa daný produkt dojednáva a poistných podmienok a ďalších dokumentov, na ktoré sa táto poistná zmluva odvoláva. Právnymi následkami uzavretia poistnej zmluvy sú pre klienta povinnosť platiť poistné vo výške dohodnutej v poistnej zmluve a nároky klienta z poistenia za podmienok uvedených v poistnej zmluve a s ňou priamo súvisiacich dokumentov.

Ďalšie dôležité informácie týkajúce sa zmluvy o poskytnutí finančnej služby v sektore poistenia a zaistenia

Podľa § 788 zákona č. 40/1964 Zb. Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov sa poistnou zmluvou poistiteľ zaväzuje poskytnúť v dojednanom rozsahu plnenie, ak nastane náhodná udalosť v zmluve bližšie označená a fyzická alebo právnická osoba, ktorá s poistiteľom poistnú zmluvu uzatvorila je povinná platiť poistné. RIZIKÁ, O KTORÝCH BOL KLIENT INFORMOVANÝ: S poistením sú spojené výluky, na ktoré sa nevzťahuje plnenie alebo plnenie môže byť upravené; výška odkupnej hodnoty v prvých rokoch poistenia alebo v prípade predčasnej výpovede zmluvy môže byť nulová (vzťahuje sa na životné poistenie); poistné plnenie môže byť odmietnuté alebo znížené, ak klient neposkytol úplné informácie v zdravotnom dotazníku (vzťahuje sa na životné poistenie); pre niektoré pripoistenia existuje karančná (čakacia) doba v prvých mesiacoch po technickom začiatku poistenia, v rámci ktorej poisťovňa nevypláca poistné plnenie (vzťahuje sa na životné poistenie); poistné plnenie môže byť podmienené poskytnutím dodatočných dokumentov; ak dohodnutá poistná suma nezodpovedá reálnej poistnej hodnote, poistné plnenie môže byť znížené (riziko podpoistenia – vzťahuje sa na majetkové poistenie); ak je poistenie dohodnuté v časových cenách, poistné plnenie môže byť znížené o stupeň opotrebenia (vzťahuje sa na majetkové poistenie). Podrobnosti o výlukách z poistenia, predmete poistenia a ďalších detailov sú uvedené predzmluvných informačných dokumentoch a zmluvnej dokumentácii.

Spôsob a systém ochrany pred zlyhaním finančnej inštitúcie v sektore poistenia a zaistenia

Systém ochrany pred zlyhaním finančnej inštitúcie je zabezpečený prostredníctvom dohľadu Národnej banky Slovenska a iných súvisiacich mechanizmov. Cieľom dohľadu nad finančným trhom je prispievať k stabilite finančného trhu ako celku, ako aj k bezpečnému a zdravému fungovaniu finančného trhu, ochrany klientov a rešpektovania pravidiel hospodárskej súťaže. Takto rizikovo orientovaný dohľad zameraný na analýzu a vyhodnocovanie kvalitatívnych ukazovateľov dohliadaných subjektov, medzi ktoré napr. patrí splnenie kapitálových požiadaviek, vyššia kvalita ohodnocovania rizík, efektívna alokácia kapitálu, je vykonávaný. Základným inštitútom ochrany pred zlyhaním poisťovne sú hlavne povinná  tvorba technických rezerv v dostatočnej výške, povinnosť mať vytvorený efektívny systém riadenia rizík, systém zaistenia a povinnosť pravidelne informovať NBS o finančnej situácii poisťovne.

Náklady na finančné sprostredkovanie v sektore poistenia a zaistenia

Finančný agent má za vykonávanie finančného sprostredkovania právo na odmenu, pričom ide o peňažnú výhodu od spoločnosti PROSIGHT Slovensko a.s., a to v zmysle zmluvy o finančnom sprostredkovaní, príp. jej právne záväzných príloh. Klient svojim podpisom vyhlasuje, že bol oboznámený o existencii a povahe tejto odmeny, na ktorú má finančný agent nárok a zároveň berie na vedomie, že je v zmysle zákona č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve oprávnený požadovať od finančného agenta oznámenie výšky odmeny podľa predchádzajúcej vety, a to jednoznačným, vyčerpávajúcim, presným a zrozumiteľným spôsobom.

Sektor prijímania vkladov

Právne následky uzatvorenia zmluvy o poskytnutí finančnej služby v sektore prijímania vkladov

Právnym následkom uzavretia zmluvy o bežnom účte je povinnosť banky prijímať na bežný účet v mene, na ktorú znie, peňažné vklady alebo platby uskutočnené v prospech majiteľa účtu a z peňažných prostriedkov na bežnom účte podľa písomného príkazu majiteľa účtu alebo pri splnení podmienok určených v zmluve vyplatiť mu požadovanú sumu alebo uskutočniť v jeho mene platby ním určeným osobám. Právnym následkom uzavretia zmluvy o vkladovom účte je záväzok banky zriadiť tento účet pre jeho majiteľa v určitej mene a platiť z peňažných prostriedkov na účte úroky a majiteľ účtu sa zaväzuje vložiť na účet peňažné prostriedky a prenechať ich využitie banke.

Ďalšie dôležité informácie týkajúce sa sektora prijímania vkladov

Podmienky uzavretia zmluvy o bežnom účte sú definované ustanoveniami § 708 – 712 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka v znení neskorších predpisov, zmluvou o bežnom účte, ktorou sa daný produkt dojednáva a všeobecnými obchodnými podmienkami pre daný druh bankového účtu. Banka je povinná prijímať platby na bežný účet, vykonávať platby z bežného účtu a vykonávať zúčtovanie uskutočnených platieb v súlade so zmluvou o bežnom účte a v lehotách a za ďalších zákonom ustanovených podmienok pre poskytovanie platobných služieb. Za vykonanie platieb je banka oprávnená požadovať úhradu nákladov s tým spojených a použiť na ich započítanie peňažné prostriedky na účte.

Podmienky uzavretia zmluvy o vkladovom účte sú definované ustanoveniami § 716 – 719a zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka v znení neskorších predpisov, zmluvou o vkladovom účte, ktorou sa daný produkt dojednáva a všeobecnými obchodnými podmienkami pre daný druh bankového účtu. Na uzavretie zmluvy sa vyžaduje písomná forma. Ak to určuje zmluva, nie je majiteľ účtu oprávnený nakladať s peňažnými prostriedkami na účte pred uplynutím doby, na ktorú sa vklad zriaďuje.

Spôsob a systém ochrany pred zlyhaním finančnej situácie pre sektor prijímania vkladov

Vklad klienta je chránený v rozsahu a za podmienok podľa zákona č. 118/1996 Z.z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení. Inštitucionálnym základom zákonného systému ochrany vkladov v Slovenskej republike je Fond ochrany vkladov. Systém ochrany vkladov poskytuje garanciu vrátenia nedostupných finančných prostriedkov vtedy, ak sú uložené v bankách a pobočkách zahraničných bánk a tieto vklady sa stanú nedostupnými, pretože banka alebo pobočka zahraničnej banky nie je schopná plniť svoje finančné povinnosti.”

Náklady na finančné sprostredkovanie v sektore prijímania vkladov

Finančný agent má za vykonávanie finančného sprostredkovania právo na odmenu, pričom ide o peňažnú výhodu od spoločnosti PROSIGHT Slovensko a.s., a to v zmysle zmluvy o finančnom sprostredkovaní, príp. jej právne záväzných príloh. Klient svojim podpisom vyhlasuje, že bol oboznámený o existencii a povahe tejto odmeny, na ktorú má finančný agent nárok a zároveň berie na vedomie, že je v zmysle zákona č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve oprávnený požadovať od finančného agenta oznámenie výšky odmeny podľa predchádza júcej vety, a to jednoznačným, vyčerpávajúcim, presným a zrozumiteľným spôsobom.