Osobné financie

Ako hovoriť s deťmi o peniazoch

Finančná gramotnosť na Slovensku sa každým rokom zhoršuje aj napriek snahe škôl či rôznych mimovládnych organizácii. Prečo je dôležité rozumieť peniazom je jasné; to, ako sa nám darí ne/pochopiť svet financií, má obrovský dopad na náš život. Nie je teda otázkou či, ale skôr kedy a ako sa s deťmi začať zhovárať o peniazoch. 

Finančná gramotnosť = spôsob ako zvládnuť svet

Cieľom rozhovorov s dieťaťom nie je vychovať ,,malého ekonóma”, ktorý sleduje burzu. Našim cieľom má byť vychovať dieťa, ktoré rozumie hodnote peňazí, vie sa rozhodovať zodpovedne a má zdravý vzťah k míňaniu, šetreniu a práci. 

My rodičia by sme si mali uvedomiť, že finančná gramotnosť našim deťom môže pomôcť bez ohľadu na to, či budú umelcami, lekármi alebo mechanikmi. Je to spôsob, ako im dať do života slobodu, stabilitu a istotu, že dokážu zvládnuť svet, v ktorom peniaze vždy budú hrať svoju rolu. 

Kedy začať hovoriť o peniazoch?

Mnohí rodičia si myslia, že túto tému stačí s deťmi začať riešiť až neskôr, napríklad keď začnú chodiť do školy. Pravdou však je, že deti si vytvárajú vzťah k peniazom práve v rannom veku: buď vedome, vďaka rodičom, alebo nevedome, na základe pozorovania. 

Vo veku 3 – 5 rokov si deti všímajú, že za nákupy platíme, že bankomat ,,dáva”, peniaze. Ešte nevedia ako to celé funguje, môžete im preto začať vysvetľovať, že nákup niečo stál a že peniaze nám do banky posielajú z práce, kam chodí ocko/mamka.

Vek 6 – 9 rokov je vhodný na zavedenie vreckového. Deti sú už schopné rozoznať rozdiel medzi slovami ,,chcem“ a „potrebujem“. Môžete im pomôcť príkladmi; knihu či hračku chceš, no topánky potrebuješ, naboso by sa ti vonku chodilo ťažko.Od 10 rokov sa s dieťaťom môžete (ak rozumie základným pojmom) začať zhovárať o bankách, účtoch a digitálnych peniazoch.

Ako deťom predstaviť peniaze? 

Ideálne samozrejme hravou formou. Stačí sa riadiť heslom: ,,nevysvetľuj, ukáž”. Nechajte dieťa zaplatiť, hrať sa s pokladničkou, zahrajte sa na obchod. Počas nákupov mu vysvetlite, že vďaka tomu, že ste nekúpili najdrahšie cereálie vám zostalo viac peňazí na ovocie.

Skúste dať dieťaťu 2 eurá (vzhľadom na rast cien možno aj 5) a nechajte ho rozhodnúť sa, na čo ich minie. Nechajte ho spraviť chyby, je lepšie sa učiť na dvoch eurách ako na dvoch tisícoch. 

Ako u detí budovať vzťah k šetreniu? 

Keď deti pochopia, čo sú peniaze, nasleduje ďalší krok – naučiť sa, ako s nimi správne narábať a ako šetriť na dôležité ciele. Ideálne je používať priehľadnú pokladničku a hotovosť. 

Stanovte si nejaký cieľ sporenia, a vysvetlite dieťaťu, že ak si odložíme dnešné ,,chcem”, vymieňame ho za budúcu ,,hodnotnejšiu radosť”. Ak si napríklad dnes nekúpi plyšáka, neskôr si vďaka tomu bude môcť kúpiť korčule. 

Prečo, ako a odkedy zaviesť vreckové 

S vreckovým je vhodné začať od 6 či 7 rokov. Začnite s malými pravidelnými sumami, stačí 1 či 2 eurá týždenne. Nepodmieňujte vreckové domácimi povinnosťami a nechajte dieťa s peniazmi narábať, môže vás prekvapiť svojou zodpovednosťou.

Ak pôjdete na výlete okolo obchodu so suvenírmi a deti si budú pýtať drobnosti, odrátajte im usporené peniaze a nechajte ich sa rozhodnúť. Vysvetlite im následky: ok, teraz si kúpiš túto magnetku. Ale na to, po čom naozaj túžiš, budeš musieť čakať o týždeň  či dva dlhšie. (Moja známa to spravila a syn si nakoniec nekúpil hlúposť, lebo si chcel dopriať to, na čo si šetril – funguje to!) 

Najčastejšie chyby rodičov

Je chybou sa tejto téme vyhýbať a rovnako je chybou dieťaťu dopriať všetko bez toho, aby sa muselo rozhodovať. Ak má všetko, nemá dôvod plánovať. 

Medzi najvážnejšie chyby patrí podplácanie peniazmi za správanie, výsledky či domáce práce, ktoré sú prirodzenou súčasťou rodinného života.  Takéto odmeny deti učia manipulácii, nie zodpovednosti. 

Veľmi dôležitý je aj jednotný prístup oboch rodičov k tejto téme; rôzne výchovné metódy spôsobujú zmätok a financie nie sú výnimkou. 

Peniaze sú výzva aj vo výchove 

Základ výchovy k finančnej gramotnosti znie jednoducho: mali by sme byť schopní deťom vysvetliť, že peniaze majú svoju hodnotu, že medzi “chcem” a “potrebujem” je rozdiel a že nemusia všetko dostať hneď. Naším cieľom by mali byť deti, ktoré dokážu šetriť, plánovať a odolať tlaku reklamy či okolia. Mali by cítiť zodpovednosť za svoje rozhodnutia a chápať ich následky.  

Tento cieľ môže byť poriadna výzva, najmä ak vezmeme do úvahy, koľko dospelých ľudí má v tejto oblasti poriadne rezervy. Aj v tomto prípade platí, že najlepšie je začať od seba. Ak cítite neistotu, vzdelávajte sa, len tak budete schopní odovzdať vaše vedomosti ďalej. Nemusíte byť ekonóm z Harvardu, stačia vám princípy, ktoré potrebujete vštepiť svojim deťom. Čas venovaný sebe isto neoľutujete, keďže “investícia do vlastného poznania je prvým krokom k investícii do budúcnosti našich detí.“ .

Zdroj: Unsplash

Financie vnímam ako jeden z hlavných faktorov, ktorý ovplyvňuje kvalitu nášho života. Byť finančným poradcom je pre mňa veľmi zodpovedná profesia. Mojim cieľom je klientom vytvárať majetok a poskytnúť kvalitné finančné produkty, aby vedeli dosiahnuť svoje ciele. Podpis zmluvy je pre mňa začiatok dlhoročnej spolupráce a nič ma neteší viac, ako opätovné stretnutie s klientmi, na ktorých vidím spokojnosť.

Napíšte mi správu

Chcem byť informovaný

Pravidelný newsletter s najnovšími správami z oblasti hypoték, sporenia, dôchodkového sporenia, ... Prihlásením sa súhlasíte so spracovaním osobných údajov.

Súvisiace články