Podľa novembrového prieskumu agentúry Ipsos až 47 percent Slovákov a Sloveniek väčšinu darčekov na Vianoce rieši online nákupmi. Je to pochopiteľné – nakúpiť pre celú rodinu bez čakania v zápchach či dlhých radoch pri pokladniach a bez stresu z nervóznych ľudí a predavačov v pokoji domova je veľmi lákavé. Bezhotovostné online nákupy však majú vlastné riziká a okrem bezpečnosti je jedným z najväčších práve strata kontroly nad utrácaním. O tom, ako vybaviť online nákupy a eliminovať toto riziko, sme sa zhovárali so psychologičkou Simonou Hanovou.
Vysokorýchlostným pohonom online bezhotovostného nakupovania bola určite okrem iného aj pandémia. Mnohí si mysleli, že po jej skončení sa nákupné správanie vráti do starých koľají, no nestalo sa tak. Prečo?
Samozrejme, na jednej strane preto, lebo ak si raz zvykneme, že môžeme namiesto blúdenia po nákupnom centre vybaviť všetko z postele, ťažko si budeme odvykať. No určite aj preto, že konkurenčný boj prinútil obchodníkov zapracovať na systémoch, ako potenciálnych zákazníkov prilákať, ako udržať ich pozornosť a samozrejme, ako ich primäť minúť peniaze. Využívajú na to viac či menej etické techniky, tie menej etické sa z pohľadu psychológie nazývajú kognitívnymi skresleniami. Ide v tomto prípade o úmyselne podporované systematické chyby v úsudku, alebo inými slovami – chybné vzorce, ktorými nás obchodníci presviedčajú, že ak si kúpime k nášmu produktu ešte jeden, aj keď ho nepotrebujeme, vyhrali sme, pretože máme dopravu zdarma.
Niekedy sa to náhodou môže aj vyplatiť, či nie?
Niekedy áno. Dôležité je však vedieť racionálne vyhodnotiť, či naozaj potrebujeme dva kabáty (dve peňaženky, dva mobily, doplňte si ľubovoľný tovar) len kvôli tomu, že ušetríme 5 eur na doprave. A keďže zľavy a výhody pôsobila priamo na naše amygdaly (centrá v mozgu, ktoré majú na starosti spracovanie emócií), majú schopnosť v nás vyvolať iracionálny pocit víťazstva. Sústredíme sa na to, čo sme získali, sme hrdí, ako šikovne sme to vymysleli a neuvedomíme si, že sme minuli viac, ako sme chceli, nehovoriac o tom, že dva kabáty nielen nepotrebujeme, ale napríklad ani nemáme komu darovať.
Ak si však človek zráta, koľko je päť plus päť, nemusel by sa nechať nachytať…
Nie je to o tom, že by sme nevedeli počítať. Pri nakupovaní sa nám vyplavuje dopamín a ten môže vytvárať pocit, že potrebujeme pridať ešte jednu vec, a potom ďalšiu. Najbežnejšou je FOMO, technika “fear of missing out”, teda technika strachu z premeškania. Ak navštívite stránku, na ktorej je pod vami vyhľadaným produktom “len dnes zľava 30 percent”, alebo “dobre že ste tu, máme posledný kus toho, čo hľadáte”, nemáte si ako overiť, či obchodník zľavu nahodil dnes, alebo tam visí už dva týždne. Vaša amygdala vám zahlási – šup do košíka, aj tak si to hľadal, potrebuješ to a toto je naozaj výhodná akcia, píšu to veľkými červenými písmenami. Váš prst bude možno rýchlejší ako zvyšok racionálneho mozgu a ani sa nenazdáte, tovar bude zaplatený bez toho, aby ste sa aspoň pokúsili vyhľadať, či je daná zľava na produkt naozaj relevantná, alebo či daný “posledný” kus neponúka ďalších 20 e-shopov.
To znie, ako keby človek pri online nákupoch strácal posledné zvyšky zdravého rozumu. Naozaj je to až také dramatické?
Odpoveď je áno aj nie. Nebezpečné je si najmä myslieť, že sa nás nič z toho netýka a sme imúnni, dosť inteligentní na to, aby sme sa nenechali nachytať. Dizajn úspešných internetových stránok, obchodov a aplikácií je založený na princípoch kognitívno-behaviorálnej psychologie. Nekonečné skrolovanie, notifikácie, mailing o “veciach zabudnutých v košíku”, to všetko nás dokáže mimoriadne premyslene navádzať k uskutočneniu nákupu, ktorý sme vlastne nikdy nechceli. Nehovoriac o tom, že výskumy sa jednoznačne zhodujú, že virtuálne, teda bezhotovostné míňanie bolí oveľa menej, ako stará dobrá platba hotovosťou. Takže kým pri nákupe, za ktorý sa chystáme zaplatiť hotovými peniazmi, možno zaváhame, pri bezhotovostnom prevode peniaze nevidíme fyzicky odchádzať a ich stratu tak neprežívame.
Vráťme sa ešte k zľavám, ktoré sú v predvianočnom období plnom nikdy nekončiacich čiernych piatkov mimoriadne aktuálne. Čomu sa vyhýbať v tomto prípade?
Ak sa chystáte kúpiť svokre kašmírový šál, o ktorom viete, že normálne stojí 100 eur a zbadáte ho na danej stránke s 30 percentnou black friday zľavou, nie je na tom nič hrozné, pokojne choďte do toho. Problémom je, ak ste svokre žiaden kašmírový šál kupovať nechceli a napriek tomu vás na druhý deň bude čakať v boxe pri dome. Zľavy majú na naše mozgy podobné účinky ako drogy či hazard. Moment prekvapenia, rýchlosť rozhodovania a pocit výhry sú silným dopamínovým kokteilom, proti ktorému je náš racionálny, moderný mozog často bezmocný. V zásade teda platí rovnaké pravidlo ako pri nákupe potravín – pracujte so zoznamami. Ak viete, koho potrebujete počas Vianoc obdarovať, zamyslite sa nad tým doma, v pokoji a mimo internetových obchodov. Zoznam darčekov dokáže významne znížiť riziko impulzívneho a nepremysleného nakupovania.
Máte ešte nejaké ďalšie tipy na ochranu spotrebiteľov pred impulzívnym nakupovaním?
Je ich niekoľko, osobne veľmi odporúčam napríklad odloženie nákupu. Ak už je kašmírový šál v košíku, odolajte blikaniu “posledný kus”, zľave 30 percent a podobne a vráťte sa na stránku na druhý deň ráno. Ak to bude stále dobrý nápad, choďte do toho, je možné, že dokonca na ďalší deň nájdete podobný šál na inej stránke výhodnejšie. Ďalšími klasickými ochrannými prostriedkami môžu byť denný limit na karte, viditeľný prehľad minutých peňazí v aplikácii, alebo kategorizácia výdavkov. Vidieť svoje iracionálne rozhodnutia v zozname zrátané a pokope môže byť užitočnou lekciou. Pomáha tiež práca s hotovosťou – nielen v rámci jej bolestného odchádzania z rúk, ale aj pri nastavovania limitu spendingu. Ak si napríklad vyberiete z bankomatu 200 eur a poviete si, že toto je to, čo mienite tento rok minúť na darčeky, môžete mať z toho úplne iný pocit, ako keď vám 200 eur potichu a po častiach odíde z účtu, akoby sa nechumelilo. Všetky tieto nástroje môžu pomôcť, ale tou najväčšou ochranou je vedome spomaliť. Nenechať sa vtiahnuť do sviatočného zhonu a pripomenúť si, že Vianoce nemajú byť o preplnených košíkoch, ale o pokoji, ktorý si sami dovolíme vytvoriť.
Zdroje: Simona Hanová, TASR, Unsplash