-
Prieskum o peniazoch
Čo si myslia Slováci o peniazoch
Pozrite si výsledky prieskumu, ktorý sme realizovali v spolupráci s agentúrou Mindshare pod dohľadom Márie Friedmanovej na jeseň 2022.
Pandémia, vojenský konflikt, vysoká inflácia, zvyšovanie cien, či úrokových sadzieb. Momentálne vo svete panuje veľký pocit neistoty a mať postarané o seba a svoju rodinu je pre mnohých tá najdôležitejšia potreba.
Peniaze sú sloboda, sú komfort, prinášajú pocit istoty, no zároveň je náročné sa v nich vyznať. Preto sme sa spoločne s výskumníčkou Máriou Friedmannovou a agentúrou Mindshare bližšie pozreli na to, aké pocity medzi ľuďmi momentálne panujú, čo pre nich znamená mať dobre postarané o peniaze a ako o nich získavať kvalitné informácie.
Ľudia majú veľký pocit neistoty z posledných rokov a preto stabilita a bezpečie ohľadom ich financií sú teraz na prvom mieste aj v prieskume. Táto potreba ide naprieč socio-ekonomickými skupinami.
Až 80% ľudí má pocit ohrozenia – priemerný človek vníma 2 ohrozenia. Viac ako polovica respondentov vníma aktuálne Problém inflácie a s ňou spojený pokles životného komfortu, tretina zhodne má obavy o istotu, úspory a príjem. Respondenti nakupujú Obozretnejšie (22%), obmedzujú nákupy a viac sa zaujímajú o formy (seba) zabezpečenia.
Pre väčšinu ľudí peniaze znamenajú „komfort“, „slobodu“ a „pokoj mysle“. Pojem „Mať dobre postarené o svoje financie“ pre ľudí znamená najmä Bezpečnosť a udržanie hodnoty. Mať ich dosť znamená nemusieť sa strachovať ohľadom neočakávaných výdajov.
Stále je cítiť primárnu nedôveru alebo opatrnosť smerom k finančným poradcom, lebo ľudia vnímajú konflikt záujmov. Ak finančný poradca demonštruje svoju hodnotu pri prvej skúsenosti, dôvera sa vybuduje rýchlo a ľudia ostávajú lojálni.
Ľudia udávajú, že samo o sebe “nečítajú” blogy alebo noviny a nemajú ich ako zdroje informácií. Ale keď si robia prehľad na internete, ,nepozerajú sa len na stránky bánk. Vtedy si čítajú práve články na blogoch, novinách a inštitúciách, a počúvajú podcasty.
Finančný trh je pre ľudí veľmi komplikovaný a veľmi ocenia, ak im niekto [komu VERIA] informácie vyselektuje a zjednoduší. Top 5 zdrojov informácií je pre každý produkt zhruba rovnakých, len v inom poradí. Hlavný je prehľad na internete, stránka obchodníka, dojem z ľudí a odporúčania od známych.
Vyvarovať sa straty a dobre zhodnotiť peniaze je prioritou v oboch skupinách (kvalitatívna aj kvantitatívna vzorka). Pre väčšinu populácie je však najväčšia starosť ako čo najviac znížiť výdavky (kvantitatívna vzorka).
80% oslovených vníma ako hlavné ohrozenie infláciu a s ňou spojený nárast cien a znížený životný štandard
48% oslovených považuje za najnáročnejšie vedieť sa správne rozhodnúť, aby v budúcnosti neprerobili
15% respondentov si založilo určitú formu sporenia v poslednom období