Služba finančného sprostredkovateľa sa v posledných rokoch teší veľkému dopytu. Zaujímavosťou je, že zvlášť klienti, ktorí sa v minulosti spoliehali skôr na vlastné skúsenosti, prípadne na dobré vzťahy v pobočke banky, vyhľadávajú čoraz častejšie odbornú pomoc finančných poradcov, teda partnerov, na ktorých sa môžu obrátiť v oblasti peňazí. Za posledné roky sa stretávame s prevažne pozitívnymi referenciami od klientov, čo dokazuje, že kvalita tejto služby sa na trhu zvyšuje.
Faktom je, že práve finanční sprostredkovatelia majú na Slovensku najväčšiu zásluhu na zvyšovaní štandardov finančných služieb. Našou úlohou je v prvom rade zorientovať ľudí v peniazoch. Dobrý finančný sprostredkovateľ by mal povedať klientovi o výhodách a nevýhodách produktu, nie ich len vedieť predávať.
Aj táto služba sa postupom času zlepšuje a pred 10 až 20 rokmi boli štandardy na kvalitu úplne iné. Využívanie finančných služieb patrí medzi dôležité štandardy zodpovedného života. Problém, ktorý sa na trhu stále vyskytuje, je nezáujem niektorých poradcov zúčastňovať sa na vzdelávaní o fungovaní finančných produktov. Majú pocit, že vystačia len so znalosťami, ako produkty predávať. Ak vôbec neviete, prečo a za aké produkty platíte a finančný sprostredkovateľ detailne nevysvetlí ich fungovanie, mali by ste zvážiť jeho zmenu.
Ako nájsť dobrého finančného sprostredkovateľa?
Najlepšou reklamou sú v tomto prípade referencie. Je dôležité vytvoriť dôveryhodný a dlhodobý vzťah. V spolupráci s ním sledujte spoľahlivosť, zodpovednosť, odbornosť, integritu a, samozrejme, aj profesionálny prístup. Správny finančník komunikuje otvorene o všetkom, nepodnecuje vás, aby ste mu slepo dôverovali.
V zásade dávame do pozornosti 3 hlavné výhody spolupráce:
1. Úspora času a energie
Sprostredkovateľ má byť partner, ktorý je vám k dispozícii aj mimo pracovných hodín, a nie ste teda viazaní časom, ako to býva v pobočkách bánk. Klientov sa snaží pravidelne udržiavať v dianí zasielaním noviniek, čím klient získava základný prehľad, čo sa deje na trhu a zároveň podnet zamyslieť sa, či nepotrebuje prehodnotiť nejakú finančnú službu (zvýšiť sporenie, upraviť poistenie, aktualizovať úrok na hypotéke). V prípade, že žiadate o hypotéku, chcete investovať alebo sa napríklad poistiť, je výber finančných produktov pripravený prakticky okamžite a nemusíte obiehať pobočky finančných inštitúcií, čo vám ušetrí veľa času. Finančný sprostredkovateľ má prehľad o finančných produktoch na trhu a pomôže vám vybrať takú možnosť, ktorá bude pre vás najvýhodnejšia.
2. Úspora peňazí
Úlohou finančného sprostredkovateľa je predovšetkým chrániť peniaze klienta, čo mu zjednoduší život. Z hľadiska ceny hypotéky je našou úlohou vybaviť vám najvýhodnejší úver. Zastúpime vás v komunikácii s bankou a vieme, ako požiadať bankára o lepšie podmienky. Počas trvania hypotéky upozorňujeme, kedy je potrebné obrátiť sa na banku vo veci zníženia úroku.
Pri poistení vám ukážeme, kde si porovnať ceny poisťovní a ako nakombinovať poistenie, aby vyšlo najvýhodnejšie. Upozorníme vás, aby ste nekupovali poistenie k hypotéke. Pri poistnej udalosti môžete využiť právne oddelenie, ktoré pomôže v prípade, keby poisťovňa odmietala vyplatiť peniaze.
Pri investíciách hľadáme produkty s lepšími výnosmi, väčšou bezpečnosťou a nižšími poplatkami. Zodpovedný sprostredkovateľ vás informuje o poplatkoch pri vstupe aj počas trvania investovania, neposkytne vám iba tzv. finančný plán, ktorému nerozumiete.
Odporúčame si preveriť finančného sprostredkovateľa, s ktorým spolupracujete, a tiež zistiť, s ktorými bankami, poisťovňami a investičnými spoločnosťami komunikuje.
3. Sprostredkovateľa platia finančné inštitúcie, nie priamo klienti
Klienta nestojí služba priamo peniaze. Ide o Win-Win-Win situáciu. Klient ušetril čas, energiu a peniaze, finančná inštitúcia nemusela platiť pobočkového pracovníka a pobočkové miesto. Dostala hotového klienta. Z tejto úspory vyplatila sprostredkovateľa.
Finančný trh sa bude čoraz viac prikláňať k spolupráci klient – finančný sprostredkovateľ, nakoniec to dokazuje fungovanie v západných krajinách. Predovšetkým poisťovne, investičné spoločnosti a mnohí klienti tejto Win-Win-Win situácii rozumejú. Výsledkom sú spokojnejší klienti, lepšie finančné produkty, vyššie štandardy finančnej služby a zvýšenie finančnej gramotnosti. Čím skôr túto mentalitu prijmú banky a ďalší klienti, tým rýchlejšie sa môžeme tešiť na jednoduchší život aj vďaka lepším finančným službám.
Zdroj titulného obrázka: pixabay
Zdroj obrázka: flaticon, vlastné spracovanie
Vo všetkom, čo vo financiách robím, verím v prekonanie "statusu quo" a s klientmi vždy zaobchádzam tak, ako by som chcel, aby bolo zaobchádzané so mnou. Financie sú sféra, ktorou sa v dnešnej dobe potrebuje zaoberať každý, kto chce ovplyvňovať vlastnú budúcnosť. Zároveň si všímam, že ľudia, oceňujú odbornosť a profesionalitu ako známku výnimočnosti a preto chcem, aby toto bolo na slovenskom trhu štandardom. Verím, že cestou priamych informácií pre klienta dokážeme vrátiť dôveru a rešpekt profesií finančného sprostredkovateľa.
Napíšte mi správu